Gjenforening

Vi har vært borte fra hverandre i to uker, noen av oss reiser bort i tre nye uker. Så vi ble nødt til å samles før det. Har det så sykt gøy sammen med dere. Vi ler alltid masse, gjør masse gøy og har alltid noe å prate om.  Jeg har vært ute å spiste på 8-glass på Tjøme med Vetle,  Madeleine, Kristoffer, Maye og Julian. Vi kjørte båten ut, vind i håret, smil om munnen og litt kald vind. Middagsmat, dårlig service og latter. Jeg håper det blir mange flere dager som dette i sommer.

#smil #ferie #venner #kjæreste #familie #mat #trening #helse #båt #havet #mote

Sommer favoritt

Rop ut om du lurer på noe i forhold til hva jeg har på meg!

#mote #outfit #sommer #venner #ferie #mat #restuant #oppskrift #helse #trening #fashion #sminke #familie #kjæreste

Vietnam- de tre siste dagene

Storbylivet tok virkelig på. Jeg fikk søkt litt rundt og fant ut at stranden ikke lå langt unna. Dermed sjekket vi ut av hotellet noen dager for tidlig og dro enda litt lenger syd. Er ikke så mye å skrive eller å si annet enn at det var super deilig å ha sand mellom tærne, saltvann i håret og bølgeskvulp i øret. Alt ble plutselig så rolig og stille. Stemningen var helt annerledes blandt folkene og alle virket mindre stresset her enn i de store byene. Jeg tror det var lurt at vi tok noen dager hvor vi bare slappet av og gjorde så lite som mulig. Tror jeg aldri blir lei av å reise, lei av å oppleve eller å lære. Må innrømme at noe av det første jeg tenkte på da vi ventet på baggasjen vår var at jeg bare ville komme meg på et fly til et nytt land. (Tok ingen bilder på stranden for var så redd noen skulle stjele kameraer eller mobiltelefonene våre så vi lot det ligge på hotellet)

#reise #familie #sol #ferie #sommer #venner #kjæreste #mote #newin #interiør #treniing #helse #mat #oppskrift

Vietnam dag-10

Klare til å utforske, sto vi klare 06.50. Vi ble plukket opp av tourguide, og var så heldige at vi fikk privat-tour da det bare var oss som hadde meldt oss på turen. Det som er så fint med å få guidet-tur er jo at man lærer masse nytt, vår guide hadde utdannelse innenfor historie så det var jo helt perfekt. Han lærte oss masse om Ho Chi Minh City, i bilturen på vei til en gresshoppe-gård. Har aldri sett så mye gresshopper på et sted noen gang, heldigvis klarer de ikke fly på samme måte som ville gresshopper så vi slapp å få de over hele kroppen. Jeg må innrømme at jeg synes det var ganske så ekkelt å gå inn i "låven" med tusenvis av innsekter.

Derfra dro vi til Chi Cu tunellene som vietnamesiske soldater brukte under vietnamkrigen. Veldig imponerende hvordan de laget dette kanalsystemet, med feller og miner for å lure amerikanerne. Til tross for at de ikke hadde noe særlig moderne våpen fikk de likevel beskyttet seg mot bomber og fienden. De levde så og si under bakken. Alle bøndene, gjorde jobben sin som bonde på dagen og var soldater på natten, både kvinner og menn. Vietnameserne laget seg masse lure systemer og utsyr for å beskytte seg. Har lært så mye og kunne skrevet masse om det, men poenget mitt er hvertfall at det var veldig kult å se ting fra dette perspektivet og ikke det amerikanske, som ofte blir visst i film osv.

Mulig du har hørt om kjemikaliene som ble sprøytet utover landet her i Vietnam, det har skadet mange. Det er derfor mange vietnamesere som er handikappet på en eller annen måte. Staten har opprettet verksteder hvor de kan utføre kunstneriske jobber, slik at de har en jobb og noe å gå til. Vi har vært på flere sånne verksteder og det er veldig imponerende hva de driver med. For en tolmodighet og kretivitet. På bildene de lager ligger det en prosess som tar to måneder å utføre. Så har vært en bengivenhetsfull dag med masse lærdom og forståelse. God natt!

#reise #historie #religion #venner #familie #helse #trening #kjæreste #interiør #hjem

Vietnam dag-9

Vi renner nesten bort i det vi går ut på gata, det er over 40 grader i solen og 33 i skyggen. Det er ennå godt vi har basseng på hotellet så vi kan kjøle oss ned. Vi dro på en café for å spise frokost ikke langt fra hotellet og bestemte oss for å gå tilbake istedenfor å ta en taxi. Vi rotet oss litt bort, men utrolig nok etter nesten 10000 skritt i varmen fant vi veien tilbake med litt hjelp fra noen lokale. Litt planlegging måtte til, før det ble for varmt til å gjøre noe annet en å ligge ved bassenget. Da klokken slo 17.50 satt vi i en taxi på vei til noe så typisk vietnamesisk som Water puppet show. Det var kult å se noe så typisk for kulturen, selvom vi ikke forsto så mye da alt var på vietnamesisk. Etter litt underholdning fant vi veien til en italiensk resturant. Det var så deilig å spise litt annet en ris og nudler. Vi har store planer for i morgen, så nå er det rett i sengs. Vi blogges, legger ved noen bilder fra resturanten i byens høyeste bygning fra i går.

#teater #kultur #resturant #mat #oppskrift #musikk #venner #familie #kjæreste #religion #helse #trening #reise #utland

Vietnam dag-6-8

En by som aldri sover. Store folkemngder over alt. Finnes det egentlig stillhet i denne byen? De tre siste dagene har vært så travle og spennende så bloggen har forsvunnet litt bakover i tankene mine. Vi har forflyttet oss sydover i Vietnam og er nå i den største byen i landet, Ho Chi Minh. Har rett og slett vært super spennende med ny by og et nytt sted, og veldig hektisk. Trafikken er mer hektisk og folk her har ikke tolmodighet i det hele tatt, de er mest opptatte av å komme raskest mulig frem. Vi har fått gått mye rundt i byen, til og med gått oss litt vill en gang. Synes personlig det er den beste måten å bli kjent i en ny by, bli kjent med de nye menneskene og den nye kulturen i et land man aldri har vært i før. Noe som er sykt kult her er at fra fredag til søndag stenger de av hovedgatene i alle byer på kvelden så man kan gå rundt uten å sette livet på prøve i trafikken. Da vi var ute å gikk i går begnte det å regne, altså det regnet så mye at du vil ikke tro det. Jeg har aldri sett at det har falt så mye vann ned fra himmelen noen gang. Vi har også fått smakt på enda flere nye retter, så blir spennende å prøve å gjennskape noen av rettene hjemme for venner og familie. Det gleder jeg meg til.

Vietnam er jo et land med mye historie og det har skjedd mye her. De var jo en fransk koloni veldig veldig lenge, før de ble endelig ble selvstendige. Det rakk de desverre ikke være lenge før amrikanerne startet Vietnamkrigen. Vi har vært på et museum til minne for denne forferdelige hendelsen, og det var veldig sterkt å se bilder, våpen og torturmetoder de brukte i fengslene under krigen. Har til og med sett en giliotin som ble brukt under den tiden. De er heldigvis blitt forbudt. Jeg gikk rundt med klump i magen under hele oppholdet på museet og felte ett par tårer underveis. Man kan lese så mye man vil før man kommer å ser hva som virkelig har skjedd, men når alt kommer rett foran deg blir det så veldig sterkt. Så derfor har det vært veldig deilig å ikke gjøre så veldig mye i dag. Vi skal snart ut å spise på en resturant som ligger i Ho Chi Minh sitt høyeste bygg, i 51. etasje. Så det gleder vi oss begge til, blir kult å se byen fra så høyt.

#foto #reise #ferie #familie #venner #kjærlighet #kjæreste #utlandet #mat #oppskrift #party #helse #trening

Vietnam dag-5

Tai Chi, starten på dagen min. Jeg var opp rundt soloppgang for å få med meg klassen på toppdekk. Deilig start på dagen, men kroppen blir veldig sliten av å stå opp så tidlig dag etter dag, så får heldigvis sovet ut litt i morgen. Etter frokost kunne vi bli med på en utflukt, men vi ble enige om å heller nyte utsikten og stillheten fra båten. Enda mer mat, før vi var i land, og måtte vente en ny time på det "fine" venterommet fra gårsdagen og fire nye timer i en minibuss sto foran oss. Var heldigvis et stopp hvor vi fikk se på litt vietnamesisk kunstformer. Tilbake i Hanoi kom to super sultne nordmenn. Vetle er jo lur så han fant raskt en pizza-resturant. Etter litt mat var det absolutt på sin plass og benytte bassenget på taket av hotellet. Vi har også spist middag på en veldig fin resturant på taket av et bygg fylt med resturanter. Så over og ut fra Hanoi, i morgen tar vi turen sydover så følg med. God natt, eller for deg blir det ha en fin kveld!

#reise #ferie #familie #religion #mat #oppskrift #venner #sommer #hjem #interiør #natur #trening #helse

Vietnam dag-4

Tidlig på´n for å si det sånn, vi var ute av rommet vårt litt etter 06.00 for å hive i oss litt frokost. Vi ble plukket opp rundt halv åtte og skulle sitte der i fire timer. Så da bar det mot Ha Long Bay, hvis du noen gang skal til Vietnam, dra hit og sjekk det ut. Er ikke så mye annet å si enn at det var veldig fint, litt rart og utrolig deilig å få litt stillhet fra det travle by-livet. Vi har bodd på båt i en natt og kost oss veldig. Desverre har vi vært uten nett, så har vært vanskelig å oppdatere fra gårsdagen, derfor kommer det nå.

DCIM\100GOPRO

Vi kom ned på kaia, kanskje litt for tidlig spør du meg. Er ikke akkurat det mest spennende å bli skvist inn i et rom med masse mennesker i en time, men er vell ikke noe annet å si enn at vi er i Asia og at det er helt normalt. Det finnes alltid plass til fler. Da vi endelig fikk gå om bord på båten var det som å miste hvertfall 15 kilo, super avslappende. Var bare å finne bikinien og noen solsenger, men først litt mat. Båten kjørte super nærme de rare, men flotte øyene og du kan høre alt av dyreliv inne i skogen når du kjører forbi. Masse fuglekvitter og insekter med rare lyder. Vi kom til en bukt der båten stoppet, vi hoppet i fantastisk "fine" svømmevester og over i noen mindre motorbåter. Det lå en brygge lenger inne i bukten hvor vi la til og tok et nytt hopp i en kajakk. Vi padlet gjennom en tunnel som vannet har skjært ut, på andre siden åpnet det seg og vi var i en diger lagune. Absolutt verdt det. Det var virkelig en naturopplevelse.

Etter padleturen tok motorbåten oss til en av de andre øyene i nærheten. Denne øyen hadde strand! Vetle og jeg startet med å gå opp de 400 trappetrinnene for å se på utsikten på toppen. Vi tok noen kjappe bilder før vi nesten løp ned igjen for å slippe unna den verste folkemengden. Jeg var ikke vond å be, for å kunne ta et bad i sjøen, det var så deilig å nedkjølende. Tilbake på båten og litt avslappning før solnedgang og middag. Perfekt avsluttning på dagen.

#ferie #utlandet #reise #familie #venner #kjæreste #helse #trening #mat #religion #natur #opplevelse #båt #oppskrift #interiør #vær

Vietnam dag-3

Gjett hvem som klarte å sove over frokosten nok en dag, jupp du gjettet riktig, oss. Dermed ble første oppdrag for dagen frokostjakt. Det gikk fint da vi fant en Starbucks rett bortenfor hotellet i går. Etter frokost forsvant vi oppover en av hovedgatene på jakt etter et marked. Jeg stoppet i to sekunder for å orientere meg på kartet og plutselig sto det to damer hengende over oss, med hatter og denne tradisjonelle bærepinnen.

Vi fant omsider markedet, men maken til kaos og stapping av mest mulig på minst mulig plass gjorde hodene våre svimle og det ble til slutt vanskelig å få pustet ordentlig der inne. Var like vell veldig spennende å ha sett og opplevd. Fikk til og med kjøpt noen gaver til noen av de der hjemme.

På veien tilbake til hotellet begynte det å regne og Vetle hadde spottet Dunkin Donuts så da ble det et raskt stopp innom der før vi kom oss inn. Etter å ha klarnet hodene og fylt opp magene, tok vi oss en treningsøkt for å få i gang kroppene våre. Det var egentlig veldig deilig, eller hvertfall etterpå. Det kuleste med å gå gatelangs her er alt som er nytt og annerledes fra hjemme. Da vi gikk rundt vannet, mot resturanten i kveld hadde plutselig gangstien nederst ved vannet blitt forvandlet til et treningsstudio. Her sto mennesker i alle aldere å trente. De drev også med noe rar idrett vi skjønte svært lite av, kan ligne på badminton men uten racket, men føttene istedenfor. Uansett, vi har spist middag på en resturant med utrolig god mat og helt forferdelig service, haha, men går jo fint er jo billig å spise ute her. I morgen skal vi på utflukt så nå er sekkene pakket og vi hopper snart i seng, klare for å våkne 06.00.

#reise #dyr #helse #trening #mat #kjæreste #interiør #religion #spise #skjønnhet #spa #arbeid #jobb #familie #venner #oppskrift

Vietnam dag-2

Vi starten dagen ganske sent etter gårsdagens lange reise. Derfor rakk vi ikke frokosten på hotellet og startet rett på lunsj. For å ikke stresse så mye i dag har vi vært på litt shopping uten hell, men vi har fått oppleve hvor vanskelig det er å krysse veier her i Vietnam. Inntrykket er at det er et kaotisk system som er vanskelig å forstå om du ikke bor her. Det er veldig varmt her og utrolig masse forskjellig mat, som vi blir nødt til å smake på. Etter mye gåing, gikk vi tilbake til hotellet, hvor vi slappet av noen timer før jeg hadde en spatime.

Tilbake på rommet etter to avslappende timer, var det et kjapt skift før vi fant et supermarked og gikk til en fin resturant. Det ble vårt første møte med det vietnamesiske kjøkken. Vi har smakt den tradisjonelle nuddelsuppen Pho, noe vi likte godt begge to. Vi er nå klare for å ta kvelden ettersom at klokka snart slår ett på natten her. Så god natt.

Slenger også med noen bilder fra hotellet vi bor på.

"reise #ferie #mote #familie #kjæreste #venner #dyr #mat #oppskrift #interiør #utlandet #kultur #musikk

Princess life

Nye lukter, tuting, nytt språk, ny kultur og nytt land. Vi er endelig i Vietnam. I dag har vært en utrolig lang reise dag eller skal jeg si det siste døgnet. Turen vår startet i Oslo mot Doha, før vi videre fløy til Ho Chi MInh og derfra til Hanoi, så alt i alt har vi reist i ca. 16 timer. Har derfor vært lite søvn det siste døgnet og vi er egentlig bare klare for å gå å legge oss nå etter en dusj og litt mat. Hotellet vi bor på, som Vetle har valgt ut, er helt fantastisk. Det er så fint og jeg vet nesten ikke hva jeg skal si annet enn at jeg føler meg som en prinsesse her. Skal få tatt noen bilder så dere får sett selv! Vårt første møte md Vietnam er at det er mye som er nedslitt, at menneskene er veldig vennlige og i møtekommende og at det er mye å lære her. Jeg gleder meg masse til morgendagen hvor vi får utforsket og sett litt i dagslys. Vil også benytte meg å si unnskyld for at jeg har vært så stille på denne fronten. Vet ikke helt hvorfor, men bare ble sånn.. Gleder meg til å fortelle mer om hva som skjer her de neste to ukene.

#reise #vietnam #flytur #utlandet #syden #kjærste #mote #fashion #newin #palmer #interiør #møbel #sminke #familie #mat

Les mer i arkivet » Juni 2017 » Mai 2017 » April 2017
Follow
legg meg til som venn

Her kan du skrive det du vil :-)