Sunny days

Jeg er vell ikke alene om å bli glad av at solen skinner om dagen.  Er så godt å kjenne at solen virkelig varmer mot huden, og at man slipper å fryse. Det gjør jo også at man gleder seg enda litt mer til sommeren, pluss at det er blitt sommertid på klokken. Diss små tingene gjør meg så veldig glad. Håper du har en fin tirsdag og nyter solen. Bare å spørre om det skulle være noe du lurer på. Vi blogges!

#mote #tirsdag #hverdag #smil #sol #vår #spring #sommer #shopping #fashion #nike #rayban #solbriller #reise

Sunday afternoon

Er vell ikke alene om å nyte solen som har kommet frem med varme og sikkelig vårfølelse. Det lukter vår ute og du kan nesten kjenne at det gror og spirer rundt deg. Da jeg kom hjem fra fjellet i går ettermiddag kom Vetle innom skrubbsulten. Vi ble enige om å ta noen bilder før turen gikk til Subway. Rart hvor godt det egentlig er med Sub når man ikke har spist der på evigheter. Vi tok med oss maten og satte oss ut. Det er så deilig at maten kan nytes ute, uten at man fryser. Jeg tror personlig at jeg liker varme bedre enn kulde, noen ganger lurer jeg nesten på om jeg bor i feil land. Mistforstå meg rett, er jo ingen ting som er så magisk som snø som daler ned fra himmelen, eller å stå nedover på ski i nysnø. Så er den den kulden som kommer med... Uansett, jeg ønsker deg en fantastisk dag, nyt solen og våren som endelig har kommet.

Blogges :D

#trend #vår #fashion #mote #ute #natur #bilder #hund #fotografi #foto #helg

Helgens bildedryss

Kanskje ikke så vanskelig å gjette seg til at jeg har vært på fjellet i helgen utifra bildene. Jeg har fått stått på ski i vårværet, drukket kakao, gått en hyggelig tur med farmor og pappa, og spist lunsj i solveggen. Kan vell ikke si annet enn at det har vært en veldig bra helg!

#ski #fjellet #sport #sporty #solnedgang #påske #hyttetur #hytte #norefjell #sol #vår

New Jewellery

Etter å vært syk i over en uke, ligger jeg i dag i sengen for første gang i løpet av denne uken. Man glemmer litt hvor utrolig kjedelig det er å ligge stille i sengen sin uten å egentlig gjøre så mye produktivt, men det er det eneste som hjelper.
I går fikk jeg startpakken min fra Hvisk, er superfornøyd. For deg som ikke har lest det tidligere så har jeg gjennom instagram blitt stylist for det danske smykkemerke Hvisk. Jeg er super fornøyd med produktene jeg har fått. Gleder meg til å style de opp i anntrekk og vise dere de sikkelig. Om du ønsker å se flere ting fra Hvisk så legger jeg ved link her og på alle bildene over. Vi blogges :D

#smykker #mote #pakke #mailtime #interiør #interior #øredobber #ring #smykke #fashion #hverdag #styling #hvisk

Pug life

Helt siden torsdag har jeg passet på verdens fineste Minnie. Tenk at et dyr kan ha så mye personlighet og være så mye til selskap. Tror hun savner Vetle, eller vet hun gjør det. merker det sikkelig på henne, så blir vell godt for oss begge to at han kommer hjem fra fjellet i kveld. Vi blogges :D

#hund #husdyr #mote #kjæreste #helg #barnevakt #jobb #hverdag #mat #klær #shopping

Dag 9 -Bali

Siste dag.. Jeg ville ikke reise, Bali er virkelig paradis. Vi våknet opp og fikk frokosten servert på døra for siste gang. Tannbørsten og de siste tingene ble puttet ned i kofferten før vi trillet de ut mot resepsjonen. Det kjentes litt uvirkelig at eventyret var over alt.. Sam kom å hentet oss, vi hadde blitt enige om å gå å spise en god lunsj et sted. Det var virkelig et måltid med utsikt, og igjen veldig god mat. Vi var kanskje litt raske med å gå fra bordet for plutselig var vi på flyplassen og det litt vell tidlig.. Men vi klarte vell å få brukt litt døtid på å prate og le, vi gode på å le sammen! Gjennom taxfree´en også var det bare å vente litt til før vi desverre satt på flyet og hadde en reise på 21 timer tilbake igjen til Norge. Jeg savner Bali allerede masse og vil bare tilbake. Er så takknemelig for at vi fikk reise og oppleve alt sammen sammen.

#reise #bali #flyplass #kjæreste #lunsj #mat #inspirasjon #blogg #kjærlighet

Stop shopping - unless

Hvis noen hadde fortalt meg som fjorten-åring at jeg kunne stoppet litt av CO2 -utslippet bare ved å slutte å kjøpe nye ting og heller kjøpe brukte ting, tror jeg at jeg hadde lagt meg ned å ledd meg ihjel. Hva slags dust er det som går med brukte klær liksom? Men jeg regner med at de aller fleste av oss har arvet noen poser med klær opp igjennom.

Jeg har shoppestopp nå, eller ikke helt da for jeg får lov til å kjøpe meg ting som er brukt. Det er sikkert ikke bare meg, men jeg har blitt sikkelig hekta på Jenny Skavlan sin app Tise. Ikke bare sparer jeg penger ved å kjøpe ting brukt, men jeg sparer miljøet vårt for CO2 utslipp også. Vi har et enormt forbruk i verden i 2017, men jeg har et lite håp om at det skal gå ned. Så om du ikke har lastet ned Tise eller noen av disse andre gjenbruks appene gjør det. Ikke bare for min skyld eller deg selv, men for hele verdens befolkning sin skyld. Bli med å redd verden litt!

Alt er funnet på tise, utenom skjorten, jakken og smykkene. Lykke til med å finne unike ting til ditt klesskap, for det er jo det som er kult med å kjøpe brukt og vintage at din stil blir unik og speiell. Akkurat som personligheten din og deg.

Vi blogges!

#shopping #newin #mote #fashion #miljø #app #reise #unik #mittliv #reddverden #jennyskavlan

Dag 8 - Bali

Vi våknet opp og ble servert en helt fantastisk frokost. Rolig morgen uten stress, vi pakket sammen sekkene våre og sjekket ut av hotellet. Sekkene fikk stå i resepsjonen, mens vi syklet til en av de fineste stedene på stranden for å plukke skjell. Jeg tror jeg samler på skjell og ting fra stranden over hele verden, enten om det er skjell eller steiner.

Båten tilbake til Bali gikk klokken to, og turen tilbake var mye lenger fordi vi kjørte innom mange anrde øyer og plukket opp fler så båten var helt full. Vell fremme på land og veldig sultene, ble vi mast hull i hode av shuttlebussjåfører. Jeg holdt på å gå av skaftet og de lot oss absolutt ikke få noe som helst fred. Da vi endelig fikk de to sekundene vi trengte for å få orden på alt og satte oss inn i en av minibussene, så var det bare oss i den bussen.. Det var egentlig litt skummelt for han kjørte helt andre veier enn det Sam hadde kjørt oss tidligere. Jeg var så skeptisk at jeg satt med telefonen min klar til å ringe Sam tilfelle det skulle skje noe. Det gjorde det heldigvis ikke, og det føltes litt som å komme hjem da vi endelig var i villaen igjen.

Vi tok en kjapp dusj og skiftet, før vi dro ut på en fin resturant, i og med at det var siste kvelden vår. Veldig god mat som alle andre steder vi hadde spist den siste uken. Tilbake i villaen sluttet knappen på doen å virke, så midt på natten ble vi flyttet inn i en annen villa. Alt i alt en fin dag, med litt spenning og paradis.

What about me?

Hode dunker og alt kjennes tungt. Det er vanskelig å finne de rette ordenet for å skrive et catchy innlegg. Jeg finner ikke noe tema og ingen ting klaffer. Er vell bare å innrømme at jeg føler meg litt lost, og kanskje til og med litt blind. Mulig jeg har tenkt litt for mye å rotet det til for meg selv. Likevel kjennes det tungt å litt umulig akkurat i dag. Hvordan skal jeg få akkurat deg til å sett deg ned å lese bloggen min uten at jeg skal tvinge den på deg? Hva vil du høre om? Noe du vil ha min mening på, hva som helst? Jeg vil gjerne gjøre dette ordentlig, men da trenger jeg litt veiledning. Hva er det egentlig som fanger blikket ditt? Hvordan skal jeg skille meg ut? Dette er få av mange spørsmål jeg stiller meg selv akkurat nå i skrivende stund. Noen svar må jeg vell kunne finne på en eller annen måte, men jeg vil jobbe bein hardt for å oppnå målene mine.

Bucket-list

Har tenkt litt på en ting, en bucket list. Mulig litt klisje, men hvor gøy er det ikke å krysse av ting på en  liste med ting man ønsker å gjøre, oppnå eller se i løpet av livet. Har også bestemt meg for å dele den med deg, sånn at jeg har den tilgjenneglig. Dette er ikke den ferdige listen så den blir nok redigert når jeg vil legge til noe mer.

• Reise verden rundt
  • Spise middag på 8-glass (resturant på Tjøme, aldri spist der, egentlig mest lyst til å spise der fordi de har palmer der og jeg elsker palmer)
  • Ta mer bilder og bli bedre til å redigere de

• Passe på at alle rundt meg har det bra
  • Trene tre til fire ganger i uken
  • Passe på meg selv

• Lage mat jeg aldri har smakt før og ikke være redd for å drite meg ut på kjøkkenet, eneste måten å bli god på å lage mat er å prøve og feile soma lt annet
  • Nyte livet hvert sekund
  • Redde verden, litt.
  • Utfordre meg selv til å gjøre ting jeg tror jeg ikke tør eller klare

Dag 7 - Bali

Klokken ringte alt for tidlig, sekken sto ferdig pakken og det var bare å hoppe rett i klærne som vi la frem dagen før. Tenk at vi skulle sitte i bil under en så flott soloppgang. Jaja, sånn måtte det bare bli, om vi skulle rekke båten over til Gili Island som gikk fra havnen klokken ni. Da vi kom til havnen, fikk vi betalt for bilettene vi hadde holdt av noen dager i forveien og satte oss ned på en liten kafé for litt frokost.

Turen over tok i underkant av tre timer så, var god tid til å høre på musikk og bare lene seg tilbake og slappe av. Jeg satt å så ut av vinduet og plutselig var det en flokk med delfiner som hoppet rett på utsiden av båten, det var veldig kult at vi fikk med oss og noe jeg aldri vil glemme. Båten kjørte helt inn på stranden og vi klatret ned stiger i bauen. Vi slapp å vente på baggasjen da vi bare hadde tatt med oss hver vår sekk.  To litt forvirrede nordmenn ble stående å kikke rundt seg. Hva nå? Vi spurte om veien til hotellet, men det var lite hjelp. Så tilslutt stoppet vi en heste-bil, ja jeg skriver riktig, de har ikke biler eller mopeder der ute og bruker derfor hest og kjerre.

Etter at vi fikk skiftet litt og pakket litt små ting, satte vi oss på hver vår sykkel for å utforske øya. Vi så etter bølger så vi eventuelt kunne fått surfet litt til, men det var det dårlig med. Vi så etter et bra sted å spise lunsj, det fant vi absolutt, Santi Hotel. Tilslutt hadde vi syklet hele øya rundt. Tilbake på hotellet la vi fra oss alle tingene bortsett fra gopro og litt penger. På Gili er det mulig å snorkle med skilpadder dersom du er super heldig så derfor bestemte vi oss for å snorkle litt mer i og med at det ikke var så bra der vi gjorde det første gang. Vi så masse fisk og hele gjengen fra Nemo, bortsett fra Nemo. Tror vi holdt på ganske lenge for vi var slitne når vi kom inn på land. Vi fant tilbake til syklene og kom oss tilbake til hotellet. En dusj gjorde seg godt nå og bare litt avslapping. Vetle sovnet litt til og med. Det siste som skjedde denne dagen var middag, all maten der nede er bare så sinnsykt god og ser ut som instagrammat alt sammen. Jeg ville gjerne seg på nattmarkedet, noe som ikke var så kult som jeg hadde håpet... Alt i alt en veldig fin dag.

Vi blogges! :D

HVISK - stylist

Jeg har blitt stylist for smykke-merket HVISK. Det er super spennende og jeg liker det veldig godt allerede, har bare holdt på i underkant av en uke. Om du vil finne ut mer om dette besøk gjerne nettsiden deres HEReller sjekk ut instagramkontoen hellemuu_hvisk ! Tusen takk for at du sjekker det ut uansett.

Too late

God kveld og snart god natt for mange av oss. I dag har vært en dårlig blogg dag, en god jobb dag og en litt kaotisk dag. Jeg trodde jeg skulle rekke å skrive ferdig et innlegg som jeg bare kunne stille inn tiden så det skulle skje litt mer her i løpet av dagen, før jeg skulle på jobb klokken tolv. Det rakk jeg desverre ikke, for jeg surret litt og jobbet litt hjemmefra så tiden strakk ikke til. Er ikke det rart at man alltid surrer bort den gode tiden man trodde man hadde også sånn helt plutselig så får man dårlig tid. Jeg får i hvertfall alltid rotet det til for meg selv. Så som du skjønner så har det ikke skjedd så veldig mye gøy i dag, annet enn at jeg startet sent i dag. Nå er jeg super sliten og veldig trøtt (fortsatt jetlag fra Bali), så tror jeg rett og slett sier god natt. Chiao!

Dag 6 - Bali

DCIM\100GOPRO Processed with VSCO with c1 preset

Vi sov litt lenger denne dagen fordi vi var så slitene fra dagen før med alle opplevelsene og inntrykkene. Bilen parkerte, og vi gikk ut av bilen. Nå var vi på et sted med masse forskjellige vannaktiviteter. Vi fikk en egen båt med glassbunn så vi hele tiden kunne se det som var under oss. Det første vi gjorde var å snorkle. Det var ikke så veldig fint rev der og var vanskelig å konsentrere seg om å se på fiskene fordi det var så mye strøm så vi bare forsvant bortover om vi sluttet å svømme. Det var nesten litt skummelt, pluss at vi ble super slitene. Masse båter som kjørte rundt gjorde også at det var litt skummelt og at det ble mase bølger så snorkelen fylte seg med vann hele iden.

Processed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with c1 preset

Etter snorklingen dro vi til Turle Island, der har de skilpaddereservat, det vil si at de passer sikkelig på skilpaddene. Hver eneste morgen kommer veterinæren å sjekker at skilpaddene og de andre dyrene der har det bra, og at de som er syke får den behandlingen de trenger. Når skilpaddene er friske og klare, blir de sluppet ut i det fri og får leve som ville skilpadder. De hadde også slanger, ørn, apekatter, noen store piggsvin og en annen type fugl. Var fint å se at de tok vare på dyr med skader og lignende.

Processed with VSCO with f2 preset

Inne på fastlandet igjen sto Sam å ventet på oss, og vi dro på en veldig fin lokal resturant som bare serverte indionesisk mat. Det var så godt at jeg nesten sprakk da vi dro derfra. I og med at vi ble så slitene av snorklingen og at vi var slitene fra dagen før bestemte vi oss for å heller dra tilbake til villaen og slappe av litt der før vi dro ut å spiste middag på kvelden.

Vi blogges! :D

12.03.17 - sunday

I dag har våknet jeg faktisk ti på åtte, noe som er bra for da begynner døgnet mitt å snu seg tilbake til norsk tid. Jeg ble liggende i sengen og blogget litt samtidig som jeg så på Gilmore Girls på netflix. Så det var en stille rolig morgen. Mulig det bare er meg, men når man har så god tid at man plutselig får dårlig tid er typisk meg. Sånn ble det selvfølgelig i dag også. Noen søndager i måneden har jeg Bodybalance time halv elleve på formiddagen, det er viktig at jeg er der litt før halv så jeg rekker å gjøre alt klart før timen starter. Jeg rakk det i dag også, men frokosten fikk litt mindre tid enn den burde ha på en søndag, men men sånn måtte det bare bli. Etter trening kom Vetle til meg, som enedlig har blitt frisk. Vi laget oss god lunsj og ble sittende å se på Superoppusserne. Typisk oss å se på oppussingsprogrammer.

Nå i skrivende stund sitter jeg alene hjemme og venter på at familien min skal komme hjem, før vi skal lage oss middag sammen. Det er noe av det beste jeg vet å gjøre sammen med de, å lage mat. Så vi blogges! Ha en super søndags kveld!

Last finish - check

I går ble de siste detaljene på rommet mitt ferdig. Jeg er så fornøyd og koser meg veldig på rommet mitt. Vi blogges! :D

Dag 5 - Bali

Ny dag nye eventyr. Mer surfing kanskje? Ehm ja det ble det, men for å utforske litt i samme slengen ble det en ny strand. Husker ikke helt hva den het for noe, men vi måtte gå et lite stykke fra parkeringsplassen ned en lang trapp som smalnet ved en sving. På det smale partiet var det bare plass til en av gangen og fjellet gikk over så føltes nesten som å gå ned i en hule. Nede på stranden åpnet det seg opp i en liten bukt, en liten strand med hvit sand og vann så turkist at du nesten ikke vil tro på det. Vi leide oss brett og padlet ut, uheldigvis var vi akkurat litt sent ute for det var nesten ingen bølger som var kraftige nok til å surfe på. En liten padletur inn mot stranden igjen, og på bare to timer hadde vannet steget og den lille stranden blitt fylt opp av turister, vi dro derfra fordi det rett og slett ikke var plass til oss..

Lunsjtid. Karma-beach og hotell, fy søren så vakkert. Vi spiste lunsj med utsikten som er å finne over, og ble servert en fancy måltid. Etter å ha fylt opp magene og fått litt mer energi i kroppen, tok vi en heis ned til stranden. For trapper er visst ikke godt nok for alle de rike russerne som bodde der, selvom noen av de hadde nok trengt den lille mosjonen. Igjen kritthvit strand med det turkise havet som du ser på bildene over. Denne dagen var det ca. 40 grader, så var bare å bade for å si det sånn. Det hele føltes litt som en drøm.

Siste stopp for dagen var enda en strand. Hvor vi spiste middag og så på solnedgangen. Før middagen kom på bordet fikk jeg ri på hest på stranden. Japanerne flokket seg seff rundt og der satt jeg på hesteryggen og følte meg som en superstjerne. En veldig bra dag i paradis.

Dag 4 - Bali

Dette ble vår oppdagelses- og kulturdag, Vi startet med all mulig type kunst, alt fra smykkelaging til malerier. Videre dro vi til et av Balis eldste hindutempl, fy søren så fint det var der.

Før vi visste ordet av det var vi på kaffeplantasje og lærte masse om hvordan kaffe, kakao og te blir laget. Etter omvisning ble vi servert all verdens type kaffe, kokkoskaffe, vaniljekaffe, ingefærkaffe, ingefærte, kakao osv. til denne utsikten.

Klokken nærmet seg lunsjtid, og dermed så satt vi å spiste lunsj og så ut mot denne vulkanheimen.

Disse rismarkene i Ubud har du kanskje sett på bilder på google om du har søkt på Bali. Uansett de er faktisk enda vakrere i virkeligheten enn på bildene på Google. Det er som å gå rundt i et maleri.

Sam, sjåføren vår, var så snill og kjørte oss rundt hele dagen. Når vi alikevel var i Ubud, dro vi på besøk til bestemoren hans som bor i en Villa blandt rismarkene. Indionesere er veldig gjestfrie, imøtekommende og åpne, så var kult å se hvordan det er mulig å bo der nede.

Det siste på programmet, var tradisjonell dans foran dette tempelet. De hadde masse fine kostymer og en helt egen måte å formidle på en annen type dans jeg har sett tidligere.

Dagen ble lærerik, spennende og uforglemmelig. Jeg er så veldig takknemelig for at jeg har fått sett og gjort alt dette.

This is me

Sri Lanka, Ella

Thailand, Bangkok

Burde sikkert ha gjort det helt fra starten av, men har vell faktisk glemt å introdusere meg selv til dere. Unnskyld for det.. Eller jeg trenger vell egentlig ikke å unnskylde meg for denne bloggen er jo tross alt min verden ikke din selvom det er jo du som motiverer meg til å skrive og fortelle om meg og mitt. Dette er mer en dagbok eller kanskje en minnebok passer bedre.

Hei, jeg er Helle. Jeg er nitten år og både er fra og bor i Tønsberg. Dette året her har jeg friår, så jeg jobber (kanskje litt for mye) og har reist litt. Før julen 2016 var jeg å reiste med en venninne i en måned. Vi var først to uker i Thailand før vi reiste videre til Sri Lanka i to uker hvor vi møtte fire fantastiske norske jenter. Minner for livet. Jeg jobber på Velotel-treningssenter som treningsinstruktør, butikkmedarbeider på Rema 1000 OlsrødPark og som ringevikar for Adecco i barnehager rundt om i hele Vestfold. Dermed går mye av tiden min til jobb og trening. Resten av tiden er jeg med venninner eller kjæresten min, Vetle, blogger, tar bilder, lager mat, spiser maten, nyter tilværelsen og puster med magen. Jeg bor fortsatt hjemme både hos mamma og hos pappa, jeg er veldig heldig som har de. Om jeg skulle beskrevet meg selv med tre ord måtte det blitt: familiekjær, nysgjerrig og omsorgsfull. Har du noen spørsmål eller øsnker å vite mer om meg, let me know!

Vi blogges :D

Dag 3 - Bali

Ny strand, nye muligheter. Vi hadde en morning-surf på Echo-beach, her var bølgene mye større, og vi fikk mye lengere surfs enn i Kuta. Hvis du vil prøve å surfe, dra hit. Leie av brett i to timer koster nesten ingen ting og det er super gøy, utfordrene og slitsomt. Vi tok oss en kokosnøtt som forfriskning og slappet av i noen timer før vi dro tilbake til villaen, tok en rask dusj og et kjapt skift. En liten shoppingrunde sto på agendaen, før vi dro til et spa og fikk massasje og behandlinger i 2 timer. Ingen ting er mer avslappende. Man føler seg så ren og nesten som et helt nytt menneske etter en slik belønning. Nå sto endelig middagen for tur, den ble alt for sen for to skrubbsultne nordmenn, men var verdt ventetiden når vi fikk maten for den var helt fantastisk.

Dag 2 - Bali

Vi må ha vært veldig slitene etter den lange reisen for vi sov helt til klokken tolv, noe som hvertfall ikke er vanlig for meg. Frokosten kom på døra etter en kort telefon til resturanten som tilhørte villaene. Med litt mat i magen, pakket vi sammen en strandbag, fikk ringt etter en taxi og ble kjørt ned til stranden. Mens vi snakker om taxier, på Bali og generelt i Indonesia er det ekstremt mye fake taxier. Det finnes bare et ordentlig taxi-firma i hele landet, Blue Bird Group. I disse taxiene er det taximeter og et ID-kort med fult navn på sjåføren og en bekreftelse på at vedkommende er godkjent. De taxiene som ikke er fra dette firmaet vil bare prøve å lure deg og er mye dyrere. Så du vil ikke bare være tryggere, men også spare penger. Bare et lite reisetips fra meg, om du skal til Bali.

Vi havnet på Kuta beach, ikke noe sånn veldig imponerende, men det var en strand og den var nærme og jeg fikk badet og solt meg litt! Vetle på den andre siden som blir rastløs før han rekker å legge seg ned på stranden spottet surfebrettene og ble bitt av bastillen. Han leide seg et brett og tok en surfetime med instruktør, bare for å lære litt og kjenne litt på følelsen. Bølgene var veldig korte og små uheldigvis, men han fikk det til likevel.

Butikker i alle slag lå strødd gatelangs rett ovenfor stranden, så vi tok oss en kjapp runde før vi kom forbi Jamie Oliver´s resturant på Bali. Vi var raske med å bestille bord og fant oss en taxi, det var her vi møtte Sam. Mer om han kommer, uansett han kjørte oss til villaen hvor vi dusjet og skiftet, før vi var på veien igjen. Tenk at jeg skulle få spise den beste italienske maten jeg noen gang hadde smakt her i Indonesia. Anbefales veldig hverfall. Stappmette, rullet vi tilbake til villaen.

Vi blogges :D

Instagram lately

Håper du gir lyd fra deg om det er noen ønsker om hva du vil jeg skal blogge om. Følg meg gjerne på instagram for mer.

Reisen og Dag 1 på Bali

24.02.17 - Klokken ringte litt før fire på morgenen, godt at flyplasshotell starter frokosten sin tidlig slik at vi fikk i oss litt mat før den lange reisen skulle begynne. Tannbørsten eog mobilladere ble pakket ned i baggasjen igjen og vi var klare med boardingpass og pass til begge to. Vi ble plukket opp av en shuttlebus, som gikk dirkete fra hotellet og til flyplassen. Tror aldri jeg har satt mer pris på at ting gikk så på skinner som det gjorde denne dagen. Baggasjen ble sjekket inn lett som en plett, sikkerhetskontrollen gikk smooth og pass kontrollen slapp vi unna i første omgang fordi første stopp var København.

Så første etappe ned mot varmere strøk og ukjente eventyr var på litt over en time. I København hadde vi god tid til å kikke, ta oss en matbit og dopauser, hele 3 timer før neste avgang. Fy søren og mye fine danske design det finnes. Det er jo en ganske så stor flyplass, så vi gikk mot gaten i god tid før de startet boardingen. Det kjentes som en drøm at turen nå endelig var i gang, og at alt gikk så smertefritt etter de siste dagene med mye kaos. (les tidligere innlegg her og her) Neste etappe ned mot Singapore, 12 timers reise så bare å lene seg tilbake og slappe av. Vi fløy med Singapore Airlines, det må være et av de beste flyselskapene jeg har flydd med tror jeg, anbefales veldig.

Vell fremme på den digre flyplassen i Singapore hadde vi i underkant av 2 timer på å finne den nye gaten. Etter litt skytrain for å finne riktig terminal og en god del skritt i lange lange ganger fant vi omsider gaten og kunne sitte i noen minutter. Den siste etappen var bare på to og en halv time så den gikk veldig raskt etter den forrige på tolv timer.

Endelig var vi på Bali. Vi ble plukket opp av en av sjåførene som tilhørte villaen vår og det var så deilig at vi slapp å tenke på det når vi kom ned der etter 21 timers reise. Enda et pluss var at bilen var kald og ikke godt over 30 grader slik som været på utsiden av bilen. Jeg skal ikke klage, men det blir jo litt vell varmt når du har på joggebukser. Påveien mot villaen fikk vi se Bali fra en bilrute, men likevel var det interessant og inntrykksfult. Vi ble møtt av imøtekommende og blide fjes i resepsjonen, de ga oss nedkjølte kluter, en velkomstdrink og nøkkelen til villaen. Døren ble åpnet foran oss og vi kom inn til vårt lille paradis. Jeg var rask med å åpne kofferten og finne frem bikinien før jeg stupte utti bassenget. Jeg var så varm at jeg tror nesten det oste i det jeg traff vannet. endelig var vi her!

23.02.17-Siste sjanse

Politihuset på Grønland åpnet 08.00, så best å være tidlig ute så vi hvertfall hadde gjort vårt beste for at det ting skulle gå litt mer på skinner. Vi våknet derfor super tidlig og tok t-banen 07.00 slik at vi sto klare på utsiden litt før halv åtte. Vi ble litt små stresset da vi så det allerede da var flere enn oss der. Heldigvis under 20 stk, så vi ville hvertfall få kølapp. Fy søren og tiden går sakte når man står sånn og venter på viserne skal flytte seg. Kaldt hadde det også blitt, ettersom vi ikke hadde med oss klær for å holde varmen i vinterkulda, godt at farmor åpnet klesskapet og lånte oss ullsokker, varme gensere, votter og luer.

Endelig ble klokken åtte blank og dørene åpnet seg, vi trykket på knappen og fikk nr. 013 altså var vi ikke så langt bak i køen. Ventearealet var stort og det var vell bare flaks at vi fikk sitteplass i sofaene. Skjermene på veggen byttet ut nummer for nummer, køen gikk fremover. En forstyrrende pipelyd ga oss signal om å kikke opp på skjermen. Ikke oss enda nei, klokken gikk og ble 09.00. "PIIIP", endelig vår tur. Bort til skranke nr. 9 og forklare hvordan situasjonen var. Det så veldig mørkt ut et lite sekund, men joda med litt flaks kunne vi få laget et pass nå og få det litt senere på dagen. Håret bak ørene, opp med stolen og rak i ryggen. Da var bildet tatt, og signaturen ble skrevet med en skjelven og litt nervøs hånd. Uansett hva som skjedde nå så var det et nytt pass på vei, om det kom i dag eller om 10 dager. "Kom tilbake etter klokken 11, da skal dagens levering være klar.".

En hel haug med død-tid å ta i bruk, litt kaffe kanskje? Passer alltid bra med en kaffe, så slik ble det. En stor og god kopp kaffe pluss en bringebær-muffin. Det var lett å få høye forhåpninger der vi satt å ventet på tiden nok en gang, men vi ble enige om at vi bare burde ta minutt for minutt frem til vi satt på t-banen på vei tilbake. Uansett hva som ville skje i løpet av de neste to timene så hadde vi i allefall ikke gitt opp og vi hadde gjort vårt beste for å prøve å få orden på kaoset. Likevel klarte vi ikke å holde oss helt.. Bare en liten sjekk om det gikk noe fly samme dag eller dagen etter.

Vi tok på oss ytterjakke og votter, ruslet ut av kaféen og gikk oss en tur gatelangs. Plutselig var vi på oppdagelsesferd på Grønland, men det var akkurat som om klokken sto helt stille og nesten gikk baklengs så treigt som den gikk. Omsider ble klokken 10.55 og vi begynte å gå tilbake mot politihuset. Ny kølapp, men denne gangen i en annen kø, og enda litt mer venting. Skranke nr.12, det ble oss. Det kilte og kriblet godt i magen på vei bort. Vi sa vi skulle hente et pass og ble bedt om å gi fra oss det gamle. "Leveringen har akkurat komme, jeg skal gå å sjekke for dere om det har kommet", og damen forsvant.. Vi så på hverandre og krysset så mange fingre som vi bare klarte. Hun kom gående mot skranken igjen, med en konvolutt i hånden. De reddet turen vår, eller ihvertfall så godt det lot seg gjøre. Vi hoppet og danset av glede ned mot t-banen. Fortvilelsen ble til glede og stresset over til raske varmende hjertebank.

Tilbake i leiligheten til farmor, dro vi frem hver vår mac og prøvde å finne nye flybilletter. Vi fikk litt å drikke og fortsatte researchen, skulle vi bare gjøre det? Jupp, så var det gjort, nye billetter kjøpt. Flyet skulle gå veldig tidlig dagen etter så vi tok inn på hotell i nærheten av Gardemoen. På veien dit, stoppet vi innom søsteren til Vetle. Vi ser de ikke så ofte lenger siden de bor i Oslo, så var veldig hyggelig å få noen timer sammen. Litt pizza og is, før vi fant veien mot hotellet. Vekkeklokken ble satt på til å ringe litt før fire på morgenen, så var bare å komme seg i seng.

Resten av reisen kommer, så følg med! Vi blogges :D

22.02.17 - Den store dagen

Trodde vi i alle fall. Pakket og super klare for å reise, satte vi oss på toget klokken 12.08 fra Tønsberg på vei til Gardemoen. Tror vi begge to hadde hatt reisefeber litt for lenge, det føltes i hvertfall sånn. Vi pratet om alt vi skulle oppleve, hva vi ville se og stemningen var helt i taket. Med en hel haug med sommerfugler i magen fant vi check-in terminalen til Qatar. Det ble endelig vår tur, vi ga fra oss passene og boarding-kortene til den smilende damen i disken. "Oi skal dere helt til Bali? Så spennende.", sa hun entusiastisk.

Brått ble det smilende ansiktet alvorlig. Hun kikket opp fra pc´en og så på oss, tok av seg brillene og ristet på hodet. Vi så på hverandre du og jeg, "Hva skal nå dette bety?". Så kom beskjeden ingen av oss var forbredt på "Jeg kan desverre ikke sende dere ned uten at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise dato..". Det svartnet for oss begge to, alt kjentes tomt og håpløst. Vi ble tafatte begge to, og lengere i maska en noen gang før. Det er heldigvis en bitteliten politistasjon på flyplassen som vi ble anbefalt å gå ned til. Hva skulle vi gjøre nå? Hvordan får vi tak i nødpass? Virker egentlig nødpass i Indonesia? Vi måtte gi det et førsøk i allefall. Dermed ringte vi inn til den Indonesiske-ambasaden for å få noen svar. Ikke nok med at det ene passet ikke var gyldig lenge nok, men med nødpass MÅ man ha visum og det tar to dager å få. Så da røyk det loddet også.. Det var i dette øyeblikket vi innså at vi ikke kom til å komme oss med på flyet som gikk 17.05.

Vi kom i kontakt med Qatar-service-disken for å prøve å booke om flighten, det var jo ikke mulig siden vi allerede hadde sjekket inn. Stresset hopet seg opp innvendig, og alt føltes som et evig kaos som aldri ville stoppe. Etter en lang samtale med booking-selskapet og en del løping frem og tilbake på flyplassen, var det eneste vi hadde oppnådd å avbestille flybillettene. Fortsatt veldig målløse og forvirrede samlet vi sammen tingene våre litt unna skranken. Det har aldri vært tyngere å flytte føttene, og jeg har aldri tenkt at jeg skulle sitte på gulvet i en time på flyplassen, men det gjorde vi. Ingen av oss sa noe særlig, ikke tror jeg vi klarte å tenke så mye heller. Det eneste som kan lette litt på en så trykt og kjedelig situasjon er å spise, så får man i hvertfall i seg litt ny energi. Så det gjorde vi.

Telefonene ble brukt flittig for å prøve å finne ut av noe lurt. Alle foreldre ble ringt for å finne gode råd. Det beste rådet, og vårt siste håp var politihuset på Grønland inne i Oslo. Der skulle det være mulig å få utstedt pass på en dag. Det blir utdelt 100 drop-in biletter, så det gjaldt vell bare å være tidlig ute dagen etter. En siste telefon, den gikk til min farmor som bor i Oslo. "Hei du, pappa sa at du har husmorferie og er alene. Vi lurer derfor på om du vil ha overnattings-besøk?". Dere kjenner besteforeldre, de sier aldri nei til spontan-besøk. Så dermed tok vi inn på det beste hotellet jeg vet om i Oslo, mine besteforeldres leilighet. Vi fikk i oss litt ordentlig mat og ble sittende oppe og pratet med farmor. Konklusjonen for dagen ble at det absloutt ikke var vår dag, og at dagen etter måtte gå i hvertfall litt i vår retning.

(Fortsettelsen kommer i morgen)

I´m back

Heisann. Jeg er tilbake i Norge etter en og en halv uke på Bali. Først og fremst vil jeg trekke meg selv litt ned og beklage masse til deg som leser, jeg burde ha skrevet reisedagbok her på bloggen så du hadde fått med deg hva jeg har fylt dagene mine med der nede og i det hele tatt skrevet innlegg. Det gjorde jeg ikke, litt fordi jeg ville ha ferie og slippe unna, og litt fordi jeg glemte det litt bort oppi alle opplevelsene og inntrykkene.

For å gjøre opp for at jeg sluntra unna, vil jeg skrive innlegg om hver eneste dag fra 22. februar til 5. mars. Litt som en historie som du bør følge med på, jeg håper i allefall at du vil det. Ser nå at dette ble et kjipt info-innlegg, så jeg vil bare ønske deg en fantastisk start på uka, også blogges vi.

Les mer i arkivet » Mars 2017 » Februar 2017
Follow
legg meg til som venn

Her kan du skrive det du vil :-)